Wat is dit project
OutcastSurvival is een top-down 2D survival game waarin de speler 100 goud verzamelt, honger managet en bewakers ontwijkt. Het project focust op AI: een hiërarchische finite state machine (HFSM) voor bewakers en speler, flocking-gedrag voor schapen, A* padvinden en een detectiesysteem dat afstand, kijkhoek en geluidsniveau combineert.
Oplevering
- Technisch rapport v1.0 met thema, gameplay, architectuur en AI-technieken.
- HFSM-ontwerp en implementatie voor Guard en Player bewegingstoestanden.
- Steering behaviors: Seek, Flee, Arrive; flocking voor schapen (cohesion, separation, alignment).
- A* padvinden op tile-graph met waypoint-volgen en obstakelvermijding.
- Detectiesysteem met variabele radius, 90° zichtkegel en debugging-visualisaties.
Mijn rol en bijdragen
- HFSM-architectuur opgezet en genest model voor Guard uitgewerkt (Patrol, Alert, PlayerDetected, PlayerLost, Attack) met transities en state-historie.
- Detectiesysteem ontworpen en getuned op afstand, relatieve positie en spelerbeweging (sneak, walk, sprint); debugweergave toegevoegd.
- Steering behaviors ingericht.
- Debugpaneel en togglebare overlays voor paden, obstakels, krachten en vision cones.
- Verbeteringen doorgevoerd voor vloeiendere beweging (acceleratie, kleine reactievertraging) en analyse van graph-generatieproblemen.